Innowacyjne podejście do nauki pływania dla każdego

zajęcia koncepcją Halliwicka

Koncepcja Halliwicka to unikalna metoda nauki pływania , która łączy w sobie elementy rehabilitacji oraz zabawy w wodzie. Przeznaczona jest dla osób w każdym wieku zarówno dla osób z niepełnosprawnością jak i dla sprawnych. Charakterystyczną i unikatową jest forma nauczania – nowych umiejętności pływak nabywa poprzez udział w różnego rodzaju aktywnościach wodnych, zabawach i grach.

Sesje Halliwick odbywają się w grupach gdzie każdy uczestnik ma swojego indywidualnego instruktora, który stosuje odpowiednie wsparcia przystosowane do potrzeb i możliwości pływaka – bez względu na to czy pływak jest sprawny czy z niepełnosprawnością – tak aby mógł on w pełni wykorzystać swoje umiejętności oraz odnieść wszelkie korzyści płynące ze środowiska wodnego, zabaw i aktywności. Właśnie dlatego, między innymi, podczas całego procesu nauki nie stosuje się pomocy wypornościowych. Podczas zajęć pływak uczy się kontrolowania oddechu i osiągania bezpiecznych pozycji do oddychania oraz kontroli poruszania, która zależy m.in. od przystosowania psychicznego i kontroli równowagi w wodzie. Nauka prowadzi do osiągnięcia jak największej niezależności oraz absolutnego poczucia bezpieczeństwa, które oparte jest na gruntownej znajomości środowiska wodnego i zdolności swobodnego kontrolowania w nim swoich ruchów.


1. Najważniejsze jest dobre samopoczucie, tzw. water happiness. Nigdy nie osiągniemy sukcesu jeśli nie będziemy w pełni odczuwać zadowolenia z przebywania w wodzie.

2. Każdemu dziecku towarzyszy instruktor, którego zadaniem jest m.in. odpowiednie wspieranie pływaka, pomaganie w początkowym przystosowaniu psychicznym do wody i poznaniu zasad kontroli równowagi aż do momentu uzyskania przez niego niezależności (często po raz pierwszy w życiu!).

3. Uczymy powoli, w logicznym porządku, w tempie stosownym dla pływaka, upewniając się, że wszystkie poprzednie kroki są udoskonalone zanim przejdziemy do nauki kolejnych.

4. Wykorzystujemy umiejętności i możliwości pływaków.

5. Nie używamy żadnych pomocy wypornościowych.

6. Pracujemy w grupach, pływacy zachęcają się i motywują nawzajem a nowym instruktorom pomagają inni z większym doświadczeniem.